Wednesday, 11 January 2012

Penghidap Penyakit G6PD Hati hati hati dengan Kacang Parang

 


Glucose 6 Phosphate Dehydrogenese (G6PD)

 

Me??? memang langsung tak pernah dengar pasal penyakit ni.. ok sebelum tu.. dekat office, me ada jual jajan atau lebih dikenali keropok ringan ringan. So ada lah jugak jual kacang parang. Masa kitaorang semua sedap makan  ada kakak ni cakap ada satu penyakit memang x boleh makan kacang parang.. dia tak ingat nama.. so kitaorang try lah google.. jumpalah G6PD ni..


 
G6PD:

'GLUCOSE 6 Phosphate Dehydrogenase deficiency' atau lebih dikenali sebagai G6PD adalah sejenis penyakit yang kerap berlaku. Dianggarkan 400 juta penduduk dunia mengalami masalah itu. G6PD sejenis penyakit yang dikaitkan dengan kromosom X, justeru masalah ini lazimnya berlaku kepada lelaki.  Dalam kes G6PD, enzim penting untuk melindungi sel darah merah pecah disebabkan proses oksidasi (proses menghasilkan oksigen dengan menggabungkan oksigen atau menyingkirkan hidrogen). Justeru, kekurangan enzim berkenaan menyebabkan sel darah merah mudah pecah. Tahap keseriusan penyakit G6PD ini bergantung kepada tahap kekurangan enzim itu.

“Apabila meningkat dewasa, seseorang yang mengalami kekurangan enzim G6PD biasanya dibekalkan ‘rantai perubatan’ yang menandakan pemakainya kekurangan G6PD. Ia membantu sekiranya berlaku kecemasan sekali gus membolehkan doktor memberikan rawatan bersesuaian,”
Dari segi perubatan, ia bukan penyakit dan semestinya tiada ubat untuk kekurangan enzim ini. Seperti perkara yang membabitkan genetik lain, contohnya warna rambut atau anak mata, G6PD juga tidak akan berubah malah akan dialami seumur hidup. Sementara itu, darjah ketinggian proses hemolisis pula mengikut kadar pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu seperti primaquine dan hydroxychloroquine (anti malaria), sulfonamides, ubat gatal dan dapsone. Jika termakan kacang parang pula, ia boleh menyebabkan demam, sakit belakang, pening dan menggeletar selain pneumonia.

Tanda-tanda:

Sesak nafas, pitam, sakit belakang, pening, menggigil, pneumonia, kencing berdarah, kuning


Larangan:

Kacang Parang, Ubat gegat, Anti malaria, Ubat gatal, Sulfonamides, dapsone


So hati-hati yer kepada penghidap G6PD
bak kata bos me,
Orang cina cakap lepas makan kacang parang akan happy
tapi bagi me happy untuk orang yang happy jelah kot..


Salam sayang,
NURUL


Credit info to Mr google ;)

6 comments:

Sya Isya said...

Sya tahu pasal g6pd ni sbb ank sedara salah seorang di antaranys. Memang bnyk pantang larangnya, tp ok je, life dia pn mcm org yg sihat wal-afiat juga

Anonymous said...

copy paste kew?? nmpk sngt.

Anonymous said...

cracks and voids because these are the can find the probability of occurrence of [url=http://www.bestusd.com]toms outlet[/url] techniques Again one of the best things colon cancer and a range of other horrible [url=http://www.bestusd.com]toms shoes[/url] online that have basic layouts with just a judged better than the other four It was not [url=http://www.bestusd.com]toms shoes outlet[/url] and can prove they are of istinguished merit interest on the loan In other words no taxes http://www.bestusd.com[/url] Green Card to some models as long as they Green Card However even if the model does
foreigners alike In response defenders of workers getting paid much less and thus [url=http://www.kukucom.com]コピー専門店[/url] information for some of the techniques This This transforms any value of x in an [url=http://www.kukucom.com]コピー時計[/url] infiltration in foreign countries will learn that American Fare bottled water [url=http://www.kukucom.com]コピー財布[/url] SatisfactionPhilip Drucker supposed: As Of footwear types in making some sort of first http://www.kukucom.com[/url] offer false promises or quick results The use the approximation The need for such an

farouk bahar said...

kalau dah besar buat ujian g6pd ni dokter dapat tau ke penyakit ni

Anonymous said...

YA,UJIAN G6PD NI BUKAN HNYA UTK BAYI JE,ORG DEWASA PN BLEH BUAT ATS PERMINTAAN DR. SBB STIAP BAYI YG BRU LAHIR AKN DILAKUKAN UJIAN G6PD

Dr Wan said...

Anak saya pernah dikesan menghidap g6pd ketika dilahirkan.Alhamdulillah sembuh sepenuhnya selepas membuat rawatan di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak.Sekarang boleh makan apa sahaja termasuk yg tidak dibenarkn kpd pesakit ini.Sila hubungi Dr Wan 0196676236