Friday, 28 October 2011

Yogurt Vs Amplang



Kalau sapa yang tak tahu amplang ni ape.. Keropok amplang asalnya hanyalah makanan ringan masyarakat Melayu berketurunan Bugis di Sabah. Kebiasaannya keropok empat segi itu menjadi makanan ringan keluarga yang dimakan sambil menghirup kopi panas. Tidak tahu mengapa keropok tersebut berbentuk empat segi, bukan bulat atau bentuk lain. Kata orang, mungkin itulah kelainan sebagai daya penariknya Tiada siapa menyangka keropok itu yang dahulunya merupakan antara makanan tradisional penduduk desa kini sudah dikomersialkan . Tidak salah dikatakan, amplang sudah menjadi sebahagian makanan ringan orang Sabah dan antara makanan ringan yang harus dibawa pulang jika berkunjung ke negeri sabah.


Me kalau si wawa budak department me balik sabah, mesti dia kan bawak balik amplang. rasa dia macam keropok ikan. sedap.. Dan me ni jenis yang suka pelbagaikan makanan.. orang tak buat tapi me buat.. kebetulan ade yogurt, so me makan yogurt tu dengan amplang.. pelik diorang dengan cara me makan.. hehehehe.. pelik-pelik pun yang penting masa masuk dalam mulut tu SEDAP!!






Salam sayang,
NURUL





2 comments:

madammondoq said...

eh.. sedap ke benda tu?? mana nak dapat?

Cik Akmal said...

sedap madam... kat sabah jer boleh dapat madam..