Sunday 29 May 2011

Anak muda tak pandai bergaya




PAKAIAN begini sudah tentu tidak sesuai untuk digayakan di pejabat.

PAKAIAN begini sudah tentu tidak sesuai untuk digayakan
di pejabat.


Tidak tahu etika berpakaian, malas berhias jadi punca selekeh

KUALA LUMPUR: Gene­­rasi muda hari ini me­­ngakui aspek penampilan diri menjadi antara faktor penting dalam menjaga ketrampilan peribadi tetapi ramai tidak tahu bergaya mengikut keadaan atau majlis dihadiri termasuk sesi temu duga.

Maklum balas diterima melalui laman sosial Facebook Berita Harian mendapati, ramai anak muda menganggap ketrampilan diri cukup pen­­ting kerana bimbang dengan persepsi masyarakat sekeliling termasuk rakan sebaya yang mengkritik cara mereka berpakaian atau menghias diri.

Perunding imej dan pensyarah fesyen dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Faizal Abdul Hamid, berkata soal ketrampilan diri sangat subjektif kerana ia merangkumi elemen fesyen.

“Fesyen adalah sesuatu yang ceria serta gaya ekspresi individu yang tersendiri. Fesyen dapat meningkatkan keyakinan serta ke­­trampilan diri. Kita akui, cita rasa manusia sangat subjektif dan bersifat sejagat.

“Namun begitu, golo­ngan muda perlu menghormati budaya dan masyarakat setempat dalam berfesyen. Sama ada anda bersetuju atau tidak, pesan saya ha­­nyalah satu iaitu tepuk dada, tanya selera,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu di sini, semalam.

Faizal berkata, dalam soal menjaga ketrampilan diri, golongan lelaki sering dikatakan pemalas dan selekeh dalam bergaya.

“Untuk mengatasinya, kursus atau bengkel penampilan imej perlu diadakan. Ia bukan hanya untuk golongan muda tetapi untuk semua lelaki yang amat mementingkan an ketrampilan diri.

“Pakaian adalah ekspresi luaran dan dalaman seseorang. Adalah penting untuk berpakaian dengan gaya yang boleh me­­nyampaikan mesej positif,” katanya.
Faizal berkata, 80 peratus daripada ketepatan gaya ialah apabila kita menya­­rung pakaian sesuai bagi setiap acara yang dihadiri.

“Kod berpakaian dilihat sedikit longgar sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tetapi, masih ada garis panduan yang perlu dipatuhi.

“Apabila kita sangsi mengenai pakaian formal yang harus dipakai terutamanya ketika menghadiri mesyuarat perniagaan atau majlis koktel, dinasihatkan supaya memakai tali leher sebagai pelengkap gaya.

“Ini bagi memastikan anda tetap profesional ketika menghadiri majlis itu,” katanya.

Faizal berkata, bagi individu konservatif, pakaian elemen gaya klasik dan ras­­mi dengan rona hitam dan kelabu boleh menjadi pilihan.

“Elak memakai aksesori pelik, agak berat serta keter­­laluan daripada yang sepatutnya digayakan ke pejabat.

“Secara mudahnya, gaya diterjemahkan sebagai gaya hidup yang bukan hanya dilihat melalui cara kita memi­­lih pakaian, tapi bagaimana kita mengadaptasikannya. Ia bukan hanya pakaian tetapi termasuklah jenis kereta dipandu, muzik didengari, telefon bimbit yang digunakan dan sebagainya,” katanya.

credit to berita harian, Me - no komen

salam sayang,
Siezuka

No comments: