Monday 21 March 2011

merlin..



Drama berorientasikan kekeluargaan ini membariskan bintang-bintang seperti Colin Morgan sebagai Merlin, Bradley James sebagai Prince Arthur, Anthony Head sebagai Raja Uther, Richard Wilson sebagai Gaius, Katie McGrath sebagai Morgana dan Angel Coulby sebagai Gwen, Merlin adalah satu imaginatif dan ulasan sebuah legenda yang mempersonakan untuk tatapan para penonton.

Para penonton akan mengenali beberapa watak yang berbeza melalui drama ini. Tunjang utama siri ini ialah Merlin, yang digambarkan sebagai pemuda yang mempunyai kuasa luar biasa namun dia merahsiakan keupayaan sihirnya dan bakal menjadi seorang ahli sihir termasyhur di dunia.
Manakala, Prince Arthur dikenali dengan sikapnya yang keras kepala, sombong dan cuai tetapi di sebalik sikapnya buruknya itu, dia juga merupakan seorang yang baik hati serta bakal ditabalkan sebagai raja untuk negeri Camelot.

Persahabatan akrabnya bersama Merlin dan gandingan pasangan itu telah berjaya menyelamatkan antara satu sama lain apabila mereka ditimpa masalah.
Watak seterusnya, Gaius merupakan seorang doktor di istana dan antara orang yang mengetahui rahsia Merlin. Dia mempunyai sikap yang selamba dan menganggap Merlin seperti anak lelaki yang tidak pernah dimikinya.

Uther Pendragon pula merupakan pemerintah Camelot dan juga bapa kandung kepada Arthur. Uther digambarkan sebagai seorang lelaki yang zalim dan adakalanya kejam, tetapi beliau amat mengambil berat tentang rakyat jelata dan juga rakan-rakannya.

Bagaimanapun, dia sering dibutakan dengan sifat kebenciannya terhadap semua bentuk sihir. Terdapat beberapa lagi watak-watak menarik dalam drama bersiri ini seperti Morgana, Gwen, Naga Hikmat dan Nimueh yang pastinya dapat menarik minat penonton untuk terus menyaksikan episod-episod seterusnya.
Kisah Merlin bermula setibanya dia di bandaraya Camelot, di mana Raja Uther Pendragon, telah mengharamkan penggunaan kuasa ajaib di bandaraya itu dan mengurung naga terakhir yang masih belum pupus di bumi Camelot tersebut.

Apabila Merlin tiba di negeri itu, secara tiba-tiba dia mempunyai ramai musuh termasuklah pewaris mahkota Uther, Prince Arthur. Merlin kemudiannya telah diambil oleh Gaius, doktor yang mengetahui rahsianya untuk dijadikan sebagai perantis.

Gaius bukan sahaja menggunakan kuasa-kuasanya untuk mempertahankan dirinya malah menggunakan kelebihannya itu untuk mencungkil rahsia Camelot yang menakjubkan.
Selepas mendapat maklumat yang penting dari naga yang terakhir, Merlin kemudiannya tekad untuk melindungi Arthur, anak lelaki Uther supaya dia dapat membesar dan memegang tampuk pemerintahan negaranya.

p/s: credit to mstaronline...

No comments: