Sunday 27 March 2011

hyperhidrosis...


HYPERHIDROSIS, definisi hyperhidrosis ialah orang yang mengalami peluh yang berlebihan, atau di dunia kedoktoran lebih dikenali dengan sebutan hyperhidrosis.

Hyperhidrosis terbahagi kepada beberapa bahagian biasenye hyperhidrosis sering dijumpai di:

1. Ketiak (Axillary Hyperhidrosis)

2 . Telapak Tangan ( Palmar Hyperhidrosis )

3 . Telapak Kaki ( Plantar Hyperhidrosis )

4 . Wajah ( Facial Hyperhidrosis )

5. Dan bagian tubuh lainnya.


 
saye cik nurul, adalah salah seorang penghidap penyakit hyperhidrosis nih, tapi alhamdulillah cuma tergolong di kalangan tahap yang biase iaitu hanya di tapak tangan dan kaki sahaja. sebagai penghidap penyakit nih saya tak berase rendah diri pun sebab penyakit nih adalah bukan penghalang kite nak bersosial, tapi alhamdulillah saya dapat kawan yang boleh terima diri saya seadanye..

kekadang terase rimas jugak disebabkan peluh yang berlebihan ni coz yang paling mnyukarkan adalah bile berurusan dengan bank, pejabat pos & lain formal office yg memerlukan kite cop jari.. Oh!!! kat sini selalu rase give up jer sbb kena buat byk kali n then kekadang tug diorng suh lap dulu tangan & pernah satu kali die tulis kat borang ("customer jenis tangan kuat berpeluh")  coz dah buat byk kali still same, hahahha.. tambah2 lagi kalau kite paksa tgn nih jgn berpeluh, lagi lah die kuat berpeluh.

 Kalau nak salam ngan org lagi lah, sampai dalam hati ni ckp x yah lah salam ngan aku, tapi die ade masenye jugak bukan setiap mase die berpeluh, selalunye waktu petang, lau nak drive lg lah, basah jer stereng kete tuh, tapi waktu pagi ok plak, n then nasib baik lah kat office ade air cond, lau tak memang x selesa sgt.. 

tapi satu jer yang pelu kite ingat ALLAH s.w.t cipta kite cukup dengan sifat, saya terima segala kelebihan dan kekurangan yang saya ade, malah saya bangga menjadi diri saya, kite x perlu dan tak payah nak jadi org lain, ingat jadik DIRI SENDIRI!!!

p/s: credit info-mr google

3 comments:

Nadiaz Namikaze said...

found ur blog mase nk cari pasal hiperhydrosis ni.sy pon of one meke yg ade hyperhydrosis ni,
baru follow ur blog,singgah2 blog sy ye.baru nk wat entry pasal ni.hehe

Cik Nurul said...

dah follow.. thanks follow akak nyer blog.. penyakit kt alami ade kelebihannyer.. so enjoy k..

Cik Nurul said...

armouris.. thanks for your info.. very apreciate it.. ;)